Wat is…?

Wat is Total Quality Management?

Total Quality Management (TQM), in het Nederlands: Integrale Kwaliteitszorg, richt zich op het tevreden stellen van alle belanghebbenden. In die zin lijkt het op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). MVO heeft de neiging zich vooral te richten op beleid(svorming). Bij TQM wordt echter het verband gelegd tussen verschillende voorwaarden en resultaten. […]

Lees verder  »

Wat is de Balanced Scorecard?

Wanneer je met je organisatie je doelen (je Top) wilt bereiken, zul je Op weg daarnaartoe in de gaten moeten houden dat je resultaten boekt op alle voorwaarden voor succes. Die succesvoorwaarden moeten met elkaar in balans zijn. Een van de manieren om die balans in de gaten te houden […]

Lees verder  »

Wat is ISO 9004?

ISO 9004 is het onbekende zusje van ISO 9001. De norm leidt een onopvallend bestaan, doordat er geen certificaten voor afgegeven mogen worden en zij niet opgelegd mag worden aan leveranciers. Toch is zij zeer de moeite waard, omdat ze verder gaat waar ISO 9001 ophoudt. Waar ISO 9001 is […]

Lees verder  »

Wat is de inhoud van ISO 9001?

Overal, ook op deze website, wordt veel geschreven over ISO 9001. Maar meestal is dat niet heel concreet, of wordt er echt op de inhoud ingegaan. Over de inhoud van ISO 9001 gaat de rest van deze pagina.Voordat we daar op ingaan, even iets over de uiterlijke kenmerken, want het […]

Lees verder  »

Wat is ISO 9001?

De norm ISO 9001 bestaat al meer dan 35 jaar. En nog altijd doen er veel hele en halve onwaarheden de ronde over de norm en het bijbehorende certificaat. In dit longread-artikel proberen we je duidelijkheid te geven over hoe het wél zit. wat is iso 9001? ISO 9001 beschrijft […]

Lees verder  »

Wat is een kwaliteitssysteem?

  Een kwaliteitsmanagementsysteem, of kortweg: kwaliteitssysteem, wat is dat nou precies? Het lijkt een duidelijk begrip, maar niet iedereen heeft er hetzelfde idee bij. De officiële definitie van ISO 9000 is een cirkelredenering en helpt dus niet echt (“onderdeel van een managementsysteem dat betrekking heeft op kwaliteit”). Daarom geven wij […]

Lees verder  »

Wat is kwaliteit?

Het woord “kwaliteit” wordt veel gebruikt. Al dan niet in het kader van ISO 9001, al dan niet gevolgd door woorden als “management” en/of “systeem“. Het lijkt een duidelijk begrip, maar in de praktijk levert het best veel discussie op. Blijkbaar is het allemaal toch niet zo heel duidelijk… Daarom […]

Lees verder  »

Wat is ISO 10002?

Elke organisatie heeft met klachten te maken en elke organisatie gaat op zijn eigen manier met klachten om. (Is een goede klachtafhandeling voor u niet relevant? Kijk dan eerst eens hier.) Om eenduidigheid te scheppen, heeft ISO een richtlijn voor klachtenbehandeling gepupliceerd: ISO 10002. Aan de hand van deze richtlijn […]

Lees verder  »

Wat is HKZ?

HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) is een set normen specifiek voor de zorg. Een branchevereniging kan aan HKZ vragen om een certificatieschema voor de eigen sector te ontwikkelen. Er zijn specifieke certificatieschema’s ontwikkeld voor zeer veel sectoren, waaronder: verpleeg- en verzorgingshuizen, kinderdagverblijven, jeugdzorg, apotheken, GGZ, huisartsen en thuiszorg. Die […]

Lees verder  »

Wat is EN 15224?

De Europese Norm (EN) 15224 is een aanvulling op ISO 9001, speciaal voor zorg en welzijn. De norm is daarom ook wel bekend als ISO Healthcare of ISO voor de zorg. ISO 9001 is van oorsprong bedoeld voor productie- en handelsbedrijven, maar wordt sinds jaar en dag ook gebruikt in […]

Lees verder  »
Scroll naar boven