Meten

Tevredenheid meten

Veel bedrijven en instellingen streven naar tevreden medewerkers. Nog veel meer organisaties zetten in hun missie dat ze tevreden klanten willen. Vele bedrijven maken er ook nogal wat lawaai over in allerlei (reclame- en personeelswervings-)uitingen. De tevredenheid van klanten en medewerkers is dus blijkbaar belangrijk. Als je wilt weten hoe […]

Lees verder  »

Hoe noteer ik afwijkingen?

Afwijkingen zijn een beginpunt van structurele verbeteringen. Om verbeteringen in gang te zetten moet je dus afwijkingen noteren. Anders weet je namelijk al snel niet meer dat een afwijking zich heeft voorgedaan. Het lastige is: wanneer een afwijking zich voordoet, zal men die vooral meteen willen oplossen. Vastleggen voelt al […]

Lees verder  »

Kwaliteitskosten

Het begrip kwaliteitskosten werd bekend door Armand Feigenbaum. Hij definieerde kwaliteitskosten als alle kosten om kwaliteit te leveren PLUS alle kosten van het gebrek aan kwaliteit. Controleren of voorkomen? Kwaliteit kun je op twee manieren je producten of diensten in organiseren. In de eerste plaats kun je controleren of er […]

Lees verder  »

Zo meet je slim de prestaties van je bedrijf

Veel bedrijven en instellingen hebben een methode om hun prestaties te meten. Ze gebruiken prestatie-indicatoren (kpi’s) en managementrapportages: periodiek samengestelde getallen die iets beogen te zeggen over hoe het in de organisatie gaat. Soms heel veel getallen, soms getallen vervat in grafieken, soms met een sterke focus op de financiën. […]

Lees verder  »
Scroll naar boven